בלוג הרצאות

בניין עירית ראשון לציון / 25/06/2009

כללי – ­ שינוי  התכנון והקונספציה החדשה

אדריכלים: ארד שרון - שרון אדריכלים

טומי ליטרסדורף.

פרויקט  עיריית ראשון לציון תוכנן במקור ע"י  משרד שרון בתחילת שנות ה 90 עפ"י הנחיות הנהלת העירייה שחפצה לייצר בניין שמרני שישדר לסביבה ממסדיות שלטונית.

כשאדר' ארד שרון קיבל לידיו בשנת 1995 את המשך תכנון המבנה,  הוא יזם שינוי רדיקלי במטרה ליצור מבנה שקוף שיבטא הלכה למעשה את הקונספט של "שקיפות השלטון המוניציפאלי כלפי המרחב הציבורי".

קונטקסט אורבאני – מיקום בנין העירייה במרחב העירוני.

בנין עיריית ראשון לציון מוקם מול גן המושבה ההיסטורי המאופיין ע"י צירי הדקלים  אותם נטע הברון רוטשילד בשנת 1882 ואשר יוצרים דופן ירוקה לכיכר העירונית.

גן המושבה הינו אחד הגנים היחידים בארץ בו זורמות תעלות מים בהן משולבות מזרקות – הגן שוקק חיים ביום ובלילה.

אנו חלקנו את החלקה המרובעת של האתר לשני משולשים מדויקים: משולש אחד ("Positive") למבנה העירייה והמשולש השני  Negative”) ") לכיכר הציבורית שלו. כך נוצרה למעשה אדריכלות היוצרת דיאלוג מתמיד בין המסה הבנויה לבין החלל של הכיכר העירונית המשלים אותה.

הכיכר העירונית:

הכיכר המשולשת הופנתה כלפי גן המושבה כמרפסת או במה הצופה אל הגן ומשמשת  כלוג'יה למגוון ההתרחשויות כגון: התכנסויות עירוניות, הפגנות ונאומים, מופעים, שווקים ובזארים וכו'. מהכיכר נכנס הציבור לבנין העירייה דרך הגלריה העירונית. הכיכר תחומה ע"י הצירים האורבאניים החשובים ביותר בעיר: ציר זד"ל שהינו רחוב להולכי רגל המחבר דרך גן המושבה את מדרחוב רוטשילד עם רחוב הכרמל והיקב. ציר זד"ל מזרים מאות אנשים לגן המושבה ולכיכר העירייה. ציר הדקלים של הברון רוטשילד מחבר את רחוב הרצל עם ככר העירייה.

תאורת הכיכר נעשית בלילה ע"י גופי תאורה שמוקמו בריצוף ליצירת אטמוספרה ולהתמצאות וכן ע"י בנין העירייה עצמו שתוכנן להכיל בחזית 5 פסי תאורת קתודה קרה. הבניין משמש כגוף תאורה המאיר את הכיכר. בפריפריה של הכיכר מוקמו ארקאדות וספסלים לרווחת הציבור.

תאור המבנה ותרומתו העיצובית לסביבה

בנין העירייה בנוסף להיותו ייחודי במרחב האורבאני שלו, מהווה גם סמל של קידמה בתהליך של חיזוק המרכז ההיסטורי של העיר ראשון לציון המתפתחת.

אולם המליאה המצופה באלומיניום אדום – מהווה אייקון אורבאני חשוב הנצפה מכל רחבי העיר. הבניין והכיכר יוצרים שפע של מקומות מפגש בעלי שימוש מעורב המעשירים את ההתרחשויות במרכז ההיסטורי המתחדש.

חזיתות המבנה צופו מכל הצדדים בקירות מסך מזכוכית במטרה להחדיר אור טבעי לכל חללי העבודה של  המבנה ולאפשר מבטים כלפי גן המושבה והעיר.

בחזית הכניסה הראשית הפונה כלפי גן המושבה – נבנתה חזית הצללה שניה עשויה מגריד פרופילי אלומיניום.

אולם המליאה שהינו מקום בו מתקבלות החלטות חשובות, תוכנן כספירה אדומה (ברוח ליאונידוב) הספירה התלויה כמגדלור בקצה הבניין, מערערת את האיזון הסימטרי של הבניין המשולש.

אולם המליאה הינו האולם היחיד בארץ שתוכנן עם  חזית זכוכית שדרכה יכול הציבור לצפות ולשמוע את הדיונים בזמן אמת.

הכניסה הראשית לבנין מתאפשרת דרך גלריה עירונית המשמשת לתערוכות קבועות ומתחלפות. בלב במבנה תוכנן אטריום אובאלי עם קיר ורטיקאלי אדום המהווה מעין "התקפלות" פנימית של אולם המליאה. האטריום מחדיר אור טבעי ואויר לכל מפלסי המבנה.